Sådan gør du: Employer Branding på Sociale Medier

26 minute read
"Employer Branding" er på rekordtid blevet et fast begreb for mange virksomheder, når snakken går på, hvordan nye talenter tiltrækkes.

I skrivende stund er ledigheden i Danmark på 2,7% (det laveste i 13 år) og der er derfor et stigende antal HR-afdelinger, der skriger på employer branding for at tiltrække medarbejdere. Men, hvad ligger der egentlig bag det buzzword?
 

De fleste virksomheder er dygtige til at markedsføre deres produkter eller ydelser, men de fleste glemmer at markedsføre sig selv som arbejdsgivere. Det kan være en udfordring i en verden, hvor efterspørgslen på dygtige folk er høj.

(Medmindre du selvfølgelig har råd til at overbyde alle dine konkurrenter 🤷‍♂️)

Hvis du har det, anbefaler vi alligevel, at du læser videre. For (spoiler) ikke alle vælger deres arbejdsplads udelukkende baseret på løn og frynsegoder. 

Såeh.. Skal vi hoppe ud i det?

  

Hvorfor Employer Branding på sociale medier?

Har du nogensinde tænkt over, at HR og marketing faktisk er to meget sammenlignelige discipliner?

De har begge til opgave at promovere virksomheden til andre mennesker. I den ene afdeling hedder de "kunder" og i den anden kaldes de "ansatte" og "talenter".

Når du har fundet ud af, hvordan dit employer brand skal være, burde du undervejs have spurgt dig selv: Hvordan markedsfører jeg det?

 
73% af Millennials fandt deres seneste job gennem sociale medier. (Kilde: LinkedIn)
 

I dag har virksomheder et hav af muligheder for at skabe opmærksomhed omkring deres employer brand. Det kan være en del af karriere afsnittet på deres hjemmeside, diverse rekrutteringsplatforme, materiale til events m.m.

Og selvom alle disse kan være gode kanaler, så er det svært at benægte adgangen, bekvemmeligheden og mulighederne, som sociale medier tilbyder i den sammenhæng.

Sociale medier er til for at skabe relationer og fortælle "historier" og det er præcis dét vi gerne vil, når vi skal brande os selv som arbejdsgiver.

 
49% af professionelle følger virksomheder på sociale medier, for at holde sig opdateret på deres åbne stillinger. (Kilde: LinkedIn)
 

Du kan med fordel bruge sociale medier til at bygge dit employer brand fordi:

  • Sociale medier er dér, hvor din målgruppe alligevel har deres daglige digitale færden. Der er derfor nemt for dig at "hoppe ind" i samtalen og gøre dig selv bekendt med dem.

  • Det kan være utroligt kost-effektivt at kommunikere på sociale medier i forhold til den rækkevidde, du kan opnå - særligt med organisk kommunikation - men også ved annoncering, da du har muligheden for at tale direkte til dine ideelle kandidater.

  • Sociale medier er også fantastiske til at generere trafik. Det kræver selvfølgelig, at dit indhold er relevant for din målgruppe og fortæller dem kort og konkret, hvad du gerne vil have dem til at gøre (eksempelvis: klikke på et link).

 

Takeways

  • Marketing og HR minder mere om hinanden end man skulle tro. Den ene markedsfører din virksomhed overfor "kunder" - den anden for "ansatte".

  • 73% af Millennials fandt deres seneste job gennem sociale medier (kilde: LinkedIn)

  • 49% af professionelle følger virksomheder på sociale medier for at holde sig opdateret på åbne stillinger (kilde: LinkedIn)

  • Sociale medier kan hjælpe dit employer brand fordi:

    1) De giver nem adgang til din målgruppe

    2) De er kost-effektive platforme at kommunikere på

    3) De er gode til at generere trafik

 

Sociale mediers rolle i din Employer Branding

Inden du starter din employer branding rejse på sociale medier, er det vigtigt at huske på, at employer branding ikke kun handler om at tiltrække nyt talent. Det handler i ligeså høj grad om at fastholde de mennesker, som allerede er en del af din virksomhed.

Her får du 3 områder, hvor sociale medier kan hjælpe dig med at tiltrække og fastholde talent i din virksomhed:

 

Talent tiltrækning

  • Kreativt indhold: Det er igennem dit dag-til-dag indhold, hvor du skal fortælle historien om din virksomhed, dens værdier, menneskerne, visionen og alle de andre ting, som du mener definerer dit employer brand.

    Foruden at tale om dig selv, er det her vigtigt, at du fokuserer på at bringe værdi til din målgruppe, hvad end det er gennem underholdning, inspiration eller information.

  • Community: Baseret på, hvor godt du formår at oversætte dine employer branding mål til. indhold og aktivitet på sociale medier, vil du med tiden bygge et fællesskab omkring dit brand.

    Ideelt vil det bestå af en kombination af dine egne medarbejdere og talenter, som overvejer et karriereskift. Et fællesskab er en oplagt mulighed for dig til at få dybere indsigt i, hvad det er, der gør din virksomhed til et fedt sted at arbejde - og hvor du eventuelt kunne forbedre dig - all you gotta do is ask.



  • Annoncering: Det er efterhånden ingen hemmelighed, men sociale medier tilbyder de mest avancerede datasæt på personer til dato. Det gør, at du kan målrette budskaber yderst specifikt.

Dette er særligt godt i en rekrutteringssammenhæng, hvor vi leder efter en specifik talentprofil, men kan selvfølgelig også bruges til at bygge overordnet awareness omkring dit employer brand.


 

Talent fastholdelse

  • Medarbejder inddragelse: Alle stærke employer brand starter (og slutter) med virksomhedens medarbejdere. Derfor er det afgørende, at du inddrager dem i, hvad virksomhedens employer brand skal være.

    Det er altid forfriskende at høre fra andre, hvad dine styrker er - og hvor du kan gøre det bedre.

    Derfor kan det være rigtig godt givet ud at give dine medarbejdere noget medbestemmelse, så de også føler et ejerskab for brandet. Det kan gøres på mange måder: Brainstorms, surveys, interviews, etc.

  • Medarbejder indhold: Når du har fået dine medarbejdere i tale omkring, hvad det er, der gør, at din virksomhed skiller sig ud fra andre arbejdsgivere, er du klar til at forvandle det til indhold.

    For, hvem bedre til at fortælle, hvor fantastisk en arbejdsgiver du er (på en autentisk måde) end dine egne medarbejdere?

    Det kræver selvfølgelig, at du kan få dem til at træde frem i rampelyset, hvilket gør ovenstående punkt om inddragelse vigtigt.

  • Medarbejder feedback: Når du har bygget din employer branding strategi og lavet kreativt indhold sammen med dine medarbejdere, er der et sidste skridt du kan tage, for at holde på dit team: Lyt til dem løbende (!)


    Vi har ikke alle svarene på, hvordan du skaber de absolut bedste forhold for netop dine medarbejdere. Men ved at lytte til dem, skaber du ikke kun bedre og mere autentisk indhold. Du bygger også et stærkere (og mere ærligt) employer brand.

 
 

Takeaways

  • Employer branding er to-sidet. Det handler både om at tiltrække nyt talent, men også om at fastholde dem, du allerede har i din virksomhed.

  • Sociale medier kan hjælpe din talent tiltrækning på 3 måder:

    • Kreativt indhold

    • Commuity

    • Annoncering

  • Sociale medier kan hjælpe din talent fastholdelse på 3 måder:

    • Medarbejder inddragelse

    • Medarbejder indhold

    • Medarbejder feedback

 
 

Employer Branding på forskellige platforme

Én ting er de generelle fordele ved at bygge employer brand på sociale medier. En anden ting er hvilke muligheder (og begrænsninger), de enkelte platforme tilbyder.

Det er nemlig dokumenteret, at du er nødt til at skabe og dele indhold, på den individuelle platforms præmisser, for at opnå succes. 

Platformen, du vælger, dikterer nemlig de formater, som du har til rådighed. Og det kommer til at have en indvirkning på dit indhold.

"en god marketingskanal ≠ en god employer branding kanal."

Derudover er det værd at huske på, at en god marketingskanal ikke er lig med (≠) en god employer branding kanal.

Måske er Instagram der, hvor størstedelen af dine kunder kommer fra. Men det hjælper dig ikke, hvis dine næste ansatte leder efter dig på LinkedIn.

Så for at forenkle beslutningsprocessen en smule, får du her en guide til LinkedIn, Instagram og TikTok, som en employer branding kanal:

 

LinkedIn

Det er tydeligt, at tonen på LinkedIn generelt er mere formel - og emnerne, der diskuteres på platformen er mere faglige og professionelle. Det skal dit employer brand tilpasse sig.

Derfor er det typisk en god idé at dele indhold omkring dagligdagen på kontoret, hvordan I arbejder indenfor jeres specifikke fagområde og hvordan I fejrer, hylder og udvikler jeres medarbejdere.

Apropos medarbejdere... LinkedIn er et perfekt sted at engagere netop dem. Ved at dele autentisk indhold omkring, hvordan det er at være en del af din virksomhed, opmuntrer du dine medarbejdere til at interagere og dele dit indhold.

Det er en oplagt mulighed, da de fleste hører om deres næste job fra en de er i 2. leds netværk med. (Altså, en ven af en ven).

LinkedIn handler dog ikke kun om at skabe og dele indhold. Det er også vigtigt, at du sørger for, at din virksomhedsside afspejler dit employer brand.

Tag dig tid til at fylde den ordentligt ud og lad folk vide, hvorfor din virksomhed er sat i verden - og hvorfor de ikke må gå glip af den rejse.

 

Instagram

Sammenlignet med LinkedIn, er der mere plads til uformel snak og humor på Instagram.

Mange bruger Instagram, som en behind the scenes (BHS) kommunikation, hvor nye talenter kan møde virksomheden og dens ansatte på "slap line".

Derfor er det især kulturen, der skal være frontløberen på din kommunikation.

Har din virksomhed et firma-fodbold initiativ, en filmklub eller måske jeres helt egen "Den Store Bagedyst"-konkurrence? Så er Instagram stedet, hvor du kan dele det.

Det handler om at være autentisk og kreativ i kommunikationen. Formår du at mestre begge? Ja, så bliver du belønnet.

 

TikTok

Det er en joker på listen. We know. TikTok er dog ikke desto mindre en platform, hvor virksomheder, som skaber indhold på platformens præmisser og formår at oversætte deres employer brand herefter, kan finde talenter, som de aldrig havde fundet andetsteds.

Målgruppen på TikTok er stadig overvejende ung, så det er ikke alle typer profiler, du nødvendigvis kan finde på platformen (endnu).

Men leder du efter ung arbejdskraft, ville det være en fejl, hvis ikke TikTok var oppe og vende, som et bud på en platform til dit employer brand.

 

Takeaways

  • For at opnå succes på en platform, er du nødt til at kommunikere på dens præmisser.

  • En god marketingskanal er ikke, nødvendigvis lig med en god employer branding kanal.

  • LinkedIn har en mere formel og professionel tone, som du skal tage højde for i din kommunikation. Til gengæld tilbyder platformen mange muligheder i forhold til at målrette din annoncering og engagere dine medarbejdere.

  • Instagram er langt mere uformel og derfor et godt sted at give et indblik i kulturen i din virksomhed. Behind the scenes og sociale arrangementer, som giver et indblik i din virksomhed som arbejdsgiver og arbejdsplads, vil klare sig godt her.

  • TikTok er en platform med stort potentiale for at nå langt ud, hvis du formår at "oversætte" dit budskab til platformens præmisser - og er ude efter en ung målgruppe.

 
 

Konklusion: Hvordan kommer igang?

Det er nok ved at være klart for dig, som har læst med så langt, at der ikke er én rigtig måde at bygge employer brand på sociale medier på.

Når det så er sagt, er der en række overvejelser, du med fordel kan gøre dig, når du skal til at begynde din employer branding. 

Først og fremmest skal du have styr på dine værdier, hvordan du gerne vil have dit employer brand til at fremstå og hvem du vil appellere til.

Når du kommer hertil, er det vigtigt, at du vælger den/de rette platforme, hvor dit employer brand skal leve. Det bedste sted er ikke nødvendigvis dér, hvor du er i forvejen.

Efter du har valgt platform, så skal du til at oversætte din strategi til kreativitet i form af indhold/content. Her er det afgørende, at du ikke bare taler om dig selv og hvor fed en arbejdsgiver du er.

Du skal spørge dig selv: hvilket indhold kunne min målgruppe godt tænke sig at se fra mig?

Det kan være svært at svare på... Især i begyndelsen. Men det er vigtigt, at du konstant søger efter svar, så dit indhold bliver så relevant som muligt.

Når du er i gang med at skabe godt, relevant og værdiskabende indhold, er det på tide, at du retter blikket mod dit community.

For nej, det slutter ikke, når du har trykket "post". Det er dér, det hele begynder.

Her er nøgleordet "autencitet", da det 1) vil gøre det nemt for din målgruppe at spejle sig i dig og dine værdier 2) vil skille dig ud fra mængden og 3) bygge et employer brand, som du kan stå inde for - og leve op til. 

Vi håber, at guiden her hjælper dig med at bygge dit employer brand på de sociale medier.

Hvis du stadig synes, det er svært og har lyst til at få et bud på, hvordan opgaven skal løftes, er du mere end velkommen til at udfylde vores kreative brief og svare på 10 korte spørgsmål.

Så giver vi dig et uforpligtende bud på, hvordan vi ser opgaven løst - kvit og frit. 

 
Om forfatteren