Det gode brand - 5 skridt til et stærkt brand i 2023

8 minute read
Det kommer formentlig ikke som nogen overraskelse, når jeg fortæller dig, at branding og kreativitet er afgørende for din marketing.

Med flere og flere restriktioner for dataindsamling og algoritmer inden for kunstig intelligens - der kun bliver klogere minut for minut - for ikke at tale om den generelle konkurrence om forbrugerens opmærksomhed - bliver virksomheder i højere grad tvunget til at knytte sig til branding og evnen til at formidle budskaber.

At have en klar og konsekvent brandidentitet er afgørende, når du skal opbygge tillid og troværdighed hos dine kunder.

Når din virksomheds budskab, indhold og værdier går hånd-i-hånd, hjælper det dig med at skabe en fornemmelse af genkendelighed og pålidelighed hos dine kunder.

Det er især vigtigt på sociale medier, hvor der er en konstant strøm af information, og hvor kunderne er professionelle "bullshit detectors" over for tvivlsomme eller halvbagte marketingsbudskaber.

Et andet vigtigt aspekt af branding på sociale medier er den rolle, det kan spille i at opbygge og vedligeholde relationer med dine kunder. Ved at skabe en stærk og konsekvent brandidentitet, kan din virksomhed skabe en fornemmelse af fællesskab og opbygge en loyal følgerskare af kunder, der er investeret i din virksomhed. Det kan være særligt værdifuldt i en verden, hvor kundeloyalitet er svær at opnå.

Men det behøver jeg nok ikke fortælle dig.

Du læser jo med, fordi du gerne vil vide, hvordan du styrker dit brand - så her er 5 spørgsmål, som vi mener, alle stærke brands skal kunne svare på:

 

Hvorfor skal kunder give en f*ck for dit brand?

Ja, undskyld mit franske. Men der er et hav af brands derude, som vil sælge os noget. For ikke at tale om influencers og alle andre mennesker i vores netværk, som kan influere os. Så, hvorfor i alverden skal jeg bruge tid på dit brand?

Og nej... "Fordi vi er anderleders" eller "vores produkt er bedre end de andres" er ikke et svar, der er godtaget i denne sammenhæng.

Det er dine USP'er, ikke dit brand.

Hvad er det, du står for som virksomhed, som jeg kan afspejle mig i som kunde? Det er ikke et let spørgsmål at svare på. Så lad mig give et eksempel.

Her er vores brand ethos:

 
MIGHTY er ikke bare et ord vi fandt på hylden over seje ord.
MIGHTY er en følelse.
MIGHTY er et mindset.
MIGHTY er en livsstil.
Alt, hvad vi gør, er MIGHTY - om det er vores i daglige arbejde, løbeklub, vinklub, fredagsbar eller firmature til udlandet. Så skal det, ligesom vores mandage, være MIGHTY.
 

Disse tilsyneladende 'tomme' ord kan virke intetsigende for nogen - men for andre kan det være en direkte repræsentation af noget, der findes inde i dem selv. Altså, noget de kan spejle sig i.

Når det så er sagt, så stopper arbejdet ikke efter, du har skrevet et par linjer om dit brand og dine værdier.

Det er dér, det begynder.

Sørg for, at alt du gør, sker under ledelse af de ord. Et respekteret brand er nemlig et brand, der efterlever sit eget ethos.

 

Hvordan oversætter vi det til indhold?

På sociale medier er indhold en måde at formidle vores brand på - kreativt og kontinuerligt.

Og synes du, at det var svært at svare på forrige spørgsmål? Så glæd dig til denne her. For det er ikke bare noget, der er svært (og vigtigt) som du skal gøre én gang - men derimod noget, du skal gøre hver evig eneste gang, du vil kommunikere med din målgruppe (hvilket nok er ret ofte).

Men der er håb...

For hvis du svarer godt på, hvem du er som brand, vil det guide dig i hvilken type indhold, der er relevant for dit brand - og hvilket indhold, der ikke er.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at skabe godt indhold til sociale medier, så kan du med fordel se vores artikel på emnet HER.

 

Hvordan sætter vi ild til vores publikum?

 

Sociale medier handler om at skabe relationer. Derfor er det vigtigt, at du engagerer dig aktivt i dit publikum og deres verden.

Det kan omfatte ting som at svare på kommentarer og beskeder, dele brugergenereret indhold og køre konkurrencer og Q&A's. Med andre ord, lad vær med at "post & ghost" .

Vær tilstede og tag del i de samtaler, der foregår omkring dig og dine værdier. Det er lige meget med et stort publikum eller følgerskare, hvis du ikke giver dem en grund til at engagere sig i dit brand. 

 
Community går begge veje. Du får ikke det bedste af dem, hvis ikke du giver det bedste af dig selv.
 
 

Som sagt, så kan det gøres på mange måder. Men det vigtigste er ikke redskabet du bruger, det er intentionen og ambitionen du har for dit community. Som alle andre nære relationer, så er de dine ligesindede, de første til at heppe på dig og de første til at fortælle dig, hvis du er på vej i den gale retning.

 

Community går begge veje. Du får ikke det bedste af dem, hvis ikke du giver det bedste af dig selv.

 

Hvordan definerer vi succes?

Der findes mange måder at definere succes på. Men for at finde dit svar er du nødt til at tage et kig på dine forretningsmål og spørge dig selv, hvilken type og niveau af branding skal der til, for at nå derhen.

Forsøger du at bygge brand på sociale medier, så kan disse fire områder være en inspiration til, hvad du bør fokusere på, når du skal definere succes for din branding:

Trafik: Har du en hjemmeside, en app, et event eller måske en blog, som du gerne vil have folk til at besøge? Så kan det være en god idé at måle på den trafik, som dine sociale medier genererer for dig.

Awareness: Vil du gerne øge din målgruppes kendskab eller opfattelse af dig? Så kan det være en idé at måle på din brand awareness. Her kan du bl.a. se mod datapunkter som rækkevidde, eksponeringer og video views. Typisk vil autentisk indhold, der fortæller noget om dig som brand, klare sig bedst i denne sammenhæng. Så husk ikke kun at se på den 'kolde' data, men også selve indholdet, du skaber.

Salg & Leads: Sociale medier kan også bruges til at generere mere salg i din virksomhed. Det kan både være indirekte/inbound igennem dit branding-indhold, der gør dig til din målgruppes fortrukne og første valg. Det kan selvfølgelig også være igennem mere taktisk/outbound indhold, som henvender sig direkte og fører målgruppen videre i din "salgstrakt". Hvordan du måler på det, afhænger af din salgs/leadgenereringsproces.

Engagement: Én ting er at dele indhold på sociale medier. En anden er at dele noget, som andre faktisk har lyst til at interagere med. Engagement rate, gns. videovisningstid eller lign. kan være gode indikatorer for om du lykkedes med netop dét.

 

Hvordan måler vi det?

Bare fordi det handler om noget så "blødt" som branding, betyder det ikke, at vi ikke kan måle vores bestræbelser - tværtimod.

Afhængig af, hvordan du har besvaret forrige spørgsmål, vil dine KPI'er være varierende fra andres. Men har du brug for inspiration, så kan jeg nævne nogle af de mest udbredte KPI'er for branding her:

 

Brand awareness: Denne KPI måler omfanget af, hvor meget forbrugerne er bekendt med og genkender dit brand. Det kan måles gennem kvalitative undersøgelser eller gennem engagement på sociale medier og website-trafik.

Kundeloyalitet: Denne KPI måler omfanget af, hvor loyale dine kunder er overfor dit brand og sandsynligheden for, at de vil handle med dig i fremtiden. Det kan måles på din gentagne købsrate eller din retention rate.

Kundetilfredshed: Denne KPI måler omfanget af, hvor tilfredse kunderne er med dit brands produkter eller tjenester. Det kan spores gennem kundetilfredshedsundersøgelser eller gennem anmeldelser og ratings.

Brand perception: Denne KPI måler, hvordan forbrugerne opfatter dit brand i forhold til dets kvalitet, værdi og omdømme. Det kan spores gennem kvalitative undersøgelser eller gennem en sentiment-analyse fra målgruppens fortrukne sociale medier.

Brand engagement: Denne KPI måler omfanget af, hvor meget forbrugerne interagerer med dit brand på sociale medier eller andre kanaler. Det kan spores gennem målinger som likes, kommentarer, delinger, videovisninger m.m. eller gennem email opens og click-through-rates.

 

Jeg håber, at denne guide hjælper dig med at bygge dit brand på sociale medier. Synes du stadig, det er svært og har du lyst til at få et bud på, hvordan opgaven skal løftes?

Så er du mere end velkommen til at udfylde vores kreative brief, svare på 10 korte spørgsmål - så giver vi dig et uforpligtende bud på, hvordan vi ser opgaven løst. Kvit og frit.

 

Om forfatteren