7 måder at øge organisk vækst på Instagram

11 minute read
Føler du, at din Instagram-kanal stagnerer? Og at den ikke vokser, som den plejede at gøre? Eller som du ønsker, at den skal gøre?

Så er du ikke alene.
 
 

Der er en god og en dårlig nyhed...

Den gode nyhed er, at du har fundet den her artikel - og den skal nok hjælpe dig med at øge din organiske vækst på Instagram.

Den dårlige nyhed er, at du desværre ikke kan bruge 'algoritmen' som en undskyldning længere...

Spøg til side, så har Instagram (siden dem spæde start) konstant justeret sin algoritme i takt med, at de har introduceret nye features til platformen.

Det betyder, at virksomheder er nødt til at følge godt med for at vedligeholde en kontinuerlig vækst - og finde de stjernegode strategier frem, hvis de vil øge deres organiske vækst på Instagram. 

Og hvordan ser organisk vækst så ud på Instagram?

Det starter selvfølgelig med antallet af følgere, du har. Men for at tiltrække nye følgere, er du også nødt til at forbedre interaktionen med din profil, øge eksponeringen og skabe godt kreativt indhold.

Hvorfor skulle de ellers have lyst til at følge dig?

Hvis din organiske vækst er stagnerende på Instagram, anbefaler vi vores kunder at prøve kræfter med disse 7 strategier:

  1. Vær konsekvent

  2. Investér i dit indhold

  3. Kampagner og konkurrencer

  4. Brug andre platforme

  5. Brug influencere

  6. Øg engagement

  7. Brug din data

 
 

Sådan gør du

 

1. Vær konsekvent

Det bedste sted at starte er med det basale. Hvis du gerne vil vækste på Instagram, kan du ikke lægge din lid til, at dit næste opslag går viralt.

(Ærligt, det er de færreste, der gør det).

Prøv i stedet at få dine opslag foran den ønskede målgruppe. Se på, hvornår (tidspunkt/dage) du poster, frekvensen af dine opslag og dit indholds generelle kvalitet.

Hvor gør du det godt og hvilke områder har du mulighed for at forbedre?

Hvis du aldrig har dykket ned i din data og testet, hvad der er dit bedste tidspunkt at poste på, så er det et godt sted at starte.

Dernæst bør du stræbe efter at dele indhold konsekvent, da det skaber en forventning hos dine følgere. (Forventningens glæde er jo den største, ik'?),

Men det er svært at se frem til noget, som dine følgere ikke ved, hvornår kommer. Større brands har generelt en tendens til at dele mere indhold i løbet af en dag, hvorimod mindre brands kun poster et par gange om ugen.

Uanset hvad du gør, så sørg for at finde en frekvens, du kan opretholde konsekvent. 

Til sidst, konsekvens og frekvens betyder svindende lidt, hvis ikke du har noget interessant og kreativt indhold at dele.

Det er bestemt en mulighed at dele andres indhold, men det er vigtigt, at du har noget godt indhold, der danner fundamentet for din egen profil.

 

2. Investér i dit indhold

Jaja, det lyder måske nemt for os at sige. Vi lever jo af at skabe kreativt indhold og kampagner for vores kunder🤷🏻♂️.

Penge er dog ikke den eneste måde, du kan investere i dit indhold på. Prioritér tid til at skabe indhold og formater, som din målgruppe har lyst til at engagerer sig med.

Uanset om du selv producerer det eller ej - er det afgørende at forstå, hvilke indholdsmuligheder du har, for at kunne skabe originalt indhold, der genererer engagement og ultimativt organisk vækst. 

Lige præcis engagement på Instagram, er ikke længere begrænset til feed-opslag.

 

I dag kan engagement måles på et hav af nye måder, såsom visningstid, svar på en story, arkivering af et opslag, visninger på en IGTV-serie, nævninger i andres story, etc.

Med et evigt udvidende arsenal af indholdstyper, som Instagram Reels, er der mere mulighed for at øge din engagement rate og dermed også din vækst.

Et godt eksempel på at diversitere indhold, og søge nye muligheder for engagement, kunne være AR-filteret, vi skabte for podcasten "Her Går Det Godt" i forbindelse med deres mission om at sprede udbredelsen af mundbindet i COVID-19's indtog i Danmark.

2

 

Mundbindet blev også solgt på deres webshop - og hver gang brugeren benyttede sig af filteret kunne "Her Går Det Godt" kvittere med et repost af brugerens stories på ders egen Instagram Story. 

Vigtigheden af godt kreativt indhold - og at poste konsekvent - kan altså ikke understreges nok, når det kommer til at vækste en følgerbase.

Brug tid på at lære at tage lave bedre video og billeder eller start et samarbejde med et bureau, der kan hjælpe dig med opgaven.

Psst* Mighty Monday er eftersigende ret dygtige 😇

 

3. Kampagner og Konkurrencer

De fleste målgrupper elsker rabatter, giveaways og gratis ting. Sådan var det før sociale medier - og sådan vil det formentlig fortsætte med at være længe endnu.

Det er dog ikke altid, at marketeers deler det indhold, som forbrugerne gerne vil konsumere.

Undersøgelser viser, at hele 72% af forbrugere ønsker at modtage rabatter eller udsalg fra brands (se alle tallene her www.sproutsocial.com/index) 

Selvom du ikke kan lave konkurrencer eller give rabatter hver dag, er det stadig et vigtigt virkemiddel, du bør benytte dig af, hvis du ønsker at øge din følgerbase på Instagram.

Du kan bl.a. opfordre deltagere i dine konkurrencer til at følge din profil - eller at de gør deres venner opmærksomme på muligheden for at vinde noget lækkert ved at tagge deres venner i kommentarfeltet.

Om du nøjes med at opfordre - eller gør det til et krav for deltagelse - det er op til dig.

Begge er en god måde at øge din eksponering på.

Her kan konsekvens også spille en rolle i at vende eksponerede brugere til faste følgere.

Laver du eksempelvis konkurrencer én gang om måneden eller i kvartalet, er der større chance for, at dine følgere bliver ved med at følge dig og glæder sig til den næste konkurrence.

 

4. Brug andre platforme

Mange brands har mere end én platform, de er tilstede på. Og de har allesammen hver deres unikke styrker.

Så det er en god mulighed for at nå andre målgrupper, hvis du deler din Instagram andre steder end på Instagram.

Her er det dog vigtigt, at du reflekterer over brugerrejsen:

- Hvad kan brugeren vinde ved at gå fra din YouTube-kanal over til din Instagram?

- Venter der dem et særligt tilbud eller måske noget andet indhold, som de ikke kan finde andre steder?

Du kan også bruge andre platforme til at give dit indhold nyt liv og øge din eksponering.

Prøv at tilpasse og dele dit indhold på en anden platform, der også har et visuelt fokus som eksempelvis Pinterest. De to platforme fungerer forskelligt algoritmisk. Og hvad der måske var et opslag med middelmådig engagement på Instagram - kan være et homerun på Pinterest.

Udover andre sociale platforme, er det også en god idé at tænke din Instagram ind i andre marketingskanaler og andet materiale, du har. Eksempelvis nyhedsbreve, hjemmeside, email footer og digitale annoncer.

Du kan sågar øge din eksponering offline ved at tilføje din Instagram (og indholdet på den) i alt dit fysiske materiale som brochurer, menukort, bannere, etc.

 

5. Brug influencere

Influencer marketing er på kort tid gået hen og blevet en fast del af mange virksomheders marketings mix.

Og med god grund.

Til trods for det, er det ikke længere umuligt for mindre virksomheder at benytte sig af influencere, som det måske var i den spæde start.

For bare 5 år siden var der mange flere 'wet finger analysis', når det kom til prissætningen af arbejdet en influencer skulle udføre for et givent brand.

Sådan er det ikke længere.

I dag findes der platforme, der kan måle alt data på din kampagne og give dig et hurtigt overblik over dine aktiverede influencere uden det behøver at koste hele dit marketingsbudget.

Er dine budgetter ikke uendeligt store? Så er micro influencere eksempelvis et godt bud på, hvordan alle brands kan udnytte influencer marketing.

Micro influencere er dem med mindre følgerbaser, men oftest en relativ høj engagement rate. De arbejder typisk inden for specifikke nicher og har en høj villighed til at arbejde med brands, der deler deres værdier. 

At arbejde med influencere er en god metode til at etablere tillid omkring din virksomhed. I takt med, at de taler om dit brand til deres følgere vil din egen følgerbase vokse.

 

6. Øg engagementet

En af de bedst beviste metoder til at øge din organiske vækst på Instagram er at være aktivt engageret gennem din profil.

Det betyder bl.a., at kommenterer på dine følgeres opslag og andre profiler under relevante hashtags. Det betyder også at dele brugergenereret indhold på din profil og beskederne i din indbakke.

Du bør altså sætte så meget tid af du kan, til at være en samtalestarter, da det er med til at etablerer dig, som en del af at større fællesskab - men også til at skabe dit eget.

Hvis du er i stand til at bygge relationer til dine følgere, som strækker sig længere end konkurrencer og produktlanceringer, har du en god chance for at bygge en loyal følgerbase, der kommer til at følge dig uanset, hvor du bevæger dig hen. 

Ved at øge dit engagement og kontinuerligt interagere med dine følgere, skaber du en langsigtet strategi, der vil hjælpe dig med at vokse organisk. Relationerne du bygger vil både være mere mindeværdige og mere kraftfulde end typiske 'one-off' interaktioner.

 

7. Brug din data

Nu har du læst så langt, at det er blevet klart for dig, at der er mange metoder at benytte sig af, hvis du ønsker at øge din organiske vækst på Instagram.

Ved et bruge vækststrategier - som eksempelvis at skabe en lang række af kreativt indhold og bygge stærke relationer til din målgruppe - kan du producerer solide resultater, der vil bære dig igennem de kommende algoritmiske forandringer.

Helt enkelt... Du vil være bedre end dem, der benytter sig af spammende formater og tvivlsomme taktikker.

Når du benytter dig af de metoder, du har stiftet bekendtskab med i denne artikel, er det vigtigt, at du løbende holder øje med din data.

Her kan du se, hvor meget (og hvordan) din profil vokser.

Er der eksempelvis store opsving på bestemte dage? Så se på, hvilken type indhold, du har delt - og hvordan dine brugere engagerer sig med det.

Dét vil hjælpe dig med at justere og forbedre din strategi både nu og fremadrettet.

Vi håber, at du føler dig bedre klædt på til at skabe organisk vækst på Instagram.

Men... Hvis du Har du prøvet ovenstående, men ønsker sparring på strategi eller indhold, så tøv ikke med at tage kontakt til os på hello@mightymonday.dk. 

Så kan vi tage en uforpligtende snak om dine muligheder. 

 

Om forfatteren