Return on Creativity: Mål effekten af din kreative strategi

13 minute read
Er du træt af at føle, at du kaster penge efter kreative initiativer, der ikke giver nok tilbage? Og vil du have mere kontrol over din virksomheds kreative strategi så du sikrer, at den bidrager til din bundlinje?

Så skulle du prøve at måle din Return on Creativity (ROC).

 

Hvad er ROC?

ROC er et framework, vi har skabt hos Mighty Monday. Det er en måde at bygge bro mellem kreativitet og forretningsstrategi, der kan hjælpe dig med at måle effekten af dine kreative initiativer.

Det handler om at fokusere på de rigtige KPI'er og data, så du kan træffe bedre beslutninger om, hvor dine marketingskroner er bedst brugt - og fokusere dine ressourcer på de kreative initiativer, der faktisk virker for din forretning.

Men ROC handler ikke kun om at tælle tal. Det handler også om at skabe bedre samarbejde og effektive kreative processer i din virksomhed. Ved at bruge ROC kan du identificere forbedringsmuligheder og kortlægge nye forbedringsmuligheder. 

Så hvis du vil have succes i dagens konkurrenceprægede marked, hvor kreativitet er den nye differentiator for succes, er ROC et værktøj, der kan hjælpe dig med at skabe synergi mellem din kreativitet og forretningsstrategi - og skabe mere værdi for din virksomhed og dine kunder!

 

Vigtigheden af at måle korrekt 

Når vi ønsker at måle noget så "flyvsk" som kreativitet, er det afgørende, at vi måler det korrekt.

Svaret på, hvad der er rigtigt at måle, varierer fra virksomhed til virksomhed. For i ROC frameworket, arbejder vi ikke kun med resultater som en måleenhed, men også med processer.

Management guruen, Peter Drucker, er ofte citeret for sin stærke læresætning: "What gets measured gets managed", hvilket er en afkortet version af hans fulde citat, som lyder:

 
“What gets measured gets managed — even when it’s pointless to measure and manage it, and even if it harms the purpose of the organization to do so.”
- Peter Drucker
 

 

2

 

Det er en stærk påmindelse (måske endda en advarsel) til os alle om at huske at fokusere på de rigtige ting. Hvis ikke, vi måler vores kreativitet korrekt, kan vi ende med at slå den ihjel.

(Indsæt uhyggelig musik)

Det er blot vores måde at gøre dig opmærksom på, hvor vigtigt det er, at du finder de rette KPI'er (Key Performance Indicators) for din ROC.

Og selvom KPI'er lyder som noget, der hører hjemme på et budgetmøde, kan de være afgørende for, at du får mest muligt ud af dine kreative initiativer.

KPI'er er de målinger, du bruger til at vurdere succesen af dine kreative strategier og bestræbelser. Det kan være alt fra hårde tal som omsætning og ROI til bløde faktorer som idéudvikling og brand awareness. KPI'er kan være en uundværlig del af at måle din ROC og hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger for din virksomhed.

Lad os tage et kig på nogle af de KPI'er, du kan bruge til at måle ROC og forstå, hvordan de kan hjælpe dig med at nå dine mål.

 

3. Kvantitative KPI'er

 

For at måle effekten af dine kreative initiativer, er det vigtigt at have de kvantitative KPI'er på plads.

Disse KPI'er er målbare og giver dig en klar indikation af, hvordan dine kreative strategier påvirker din virksomheds resultater.

Der er mange, men her er nogle eksempler: 

 

Engagement: Hvor mange likes, delinger, kommentarer, videovisninger, følgere m.m. har dit brand fået som følge af dine kreative kampagner?

De måleenheder, som sociale medier giver dig adgang til, fortæller dig meget om effektiviteten af dine kreative initiativer: Hvor godt du forstår platformene du opererer på, hvor god du er til at fastholde din målgruppes opmærksomhed og hvorvidt din kreativitet taler ind i kulturen, der eksisterer omkring dit brand og produkt.

 

Salg eller konverteringer: Selvom det ikke er alle kreative kampagner, der er designet til at drive direkte salg, kan det stadig være vigtigt at spore, hvordan dine kampagner påvirker din bundlinje. Dette kan omfatte sporing af website-trafik, lead-generering eller salgsdata.

 

Kundeloyalitet: Hjælper dine kreative kampagner med at opbygge en loyal kundebase?

Dette kan måles gennem kunde retention, gentagne køb eller kundetilfredshedsundersøgelser. Du kan også vælge at måle effekten af dit community, som er livet, der eksisterer omkring dit brand/produkt. 

 

Brand Awareness: Hvor mange mennesker er klar over, at du eksisterer som følge af dine kreative kampagner? Altså, din penetration af målgruppen? Dette kan måles gennem flere typer af brand-undersøgelser. 

 

PR: Genererer dine kampagner omtale i medierne eller blandt influencere? Sporing af presseomtaler, omtaler på sociale medier eller andre former for earned media kan hjælpe dig med at vurdere effekten af dine kampagner ud over dine egne kanaler.

 

4. Kvalitative KPI'er

 

Kvantitativ data er dog kun et øjebliksbillede og derfor ikke det eneste, der er vigtigt at overveje, når du måler effekten af din kreative bestræbelser.

Kvalitative/eller bløde KPI'er giver dig en mere subjektiv forståelse af, hvordan dine kreative initiativer påvirker dine kunder og din virksomheds brand.

Her er et udpluk af nogle eksempler: 

 

Kreativt brief: Er det kreative brief en klar og præcis kommunikation af virksomhedens mål og den kreative udfordring? Formidler det effektivt informationen videre til det kreative team?

Et velformuleret brief sikrer, at alle er afstemt og forstår målene - fra start til slut - og er et afgørende værktøj for enhver kreativ succes. Kunne du tænke dig inspiration til, hvordan du bygger et effektivt kreativt brief, finder du vores artikel om emnet her.

Effektivitet af samarbejde: Er samarbejdet effektivt mellem det kreative team og andre afdelinger i virksomheden, såsom marketing eller produktudvikling? Er der klare kommunikationslinjer og samarbejdsprocesser på plads? Det kan du måle gennem medarbejderfeedback og kvaliteten af det endelige output.  

Ideudvikling: Er de ideer, der er genereret af det kreative team, innovative, originale og i overensstemmelse med virksomhedens strategi? Hvilke indsigter er de kvantitative eller kvalitative idéer baseret på? Med andre ord, hvad danner rammen for de kreative tanker?

 

Kreativ kvalitet: Er det endelige kreative output i overensstemmelse med brandets identitet, værdier og budskaber? Er det unikt og differentierer det sig fra konkurrenterne? Det kan du måle gennem kreativ evaluering og feedback fra interne og eksterne interessenter.

 

Brugeroplevelse: Er det kreative output engagerende og værdiskabende for målgruppen? Det kan du måle gennem brugerundersøgelser, fokusgrupper og andre former for feedback fra forbrugerne.

 

Kvantitative og kvalitative KPI'er er afgørende for at få en fuld forståelse af, hvordan dine kreative initiativer påvirker din virksomhed. Det er vigtigt at overveje begge typer af KPI'er for at få en fuld forståelse af, hvordan dine kreative strategier påvirker din virksomhed på kort og lang sigt.

 

5. Formlen for Return on Creativity

MM_RETURN ON CREATIVITY_formel2 
 

Forklaring: A & B (evt. flere) er din kvantitative performance. X & Y (evt. flere) er din kvalitative performance. Dine PPI'er er dine "predetermined performance indikators". Altså, din ønskede KPI-performance på tværs af de elementer, du har opsat (A, B & X, Y).

 

Divider dit resultat med "2".

Så vil du stå tilbage med et samlet decimal tal, der vil være en indikation af dit Return of Creativity. Dette return vurderer vi i denne perfomance metric:

 

​0,0-0,5

 

Plads til forbedring

Hvis din ROC ligger inden for dette interval, så skal du se dine variable igennem og forsøge at finde frem til årsagen til den lave score. Det er nu din prioriteringsliste.

 

0,6-0,8

 

God

En performance i dette interval er et tegn på en sund "budgettering" og forventningsafstemning af resultater den kreative indsats vil bringe med sig - med plads til at blive endnu bedre.

 

​0,9-1,0

 

Fremragende

Dette interval er krydset mellem god praksis og gode resultater. Klap dig selv på skulderen og sørg for at evaluere, så I kan gentage succesen næste gang.

 

1,0+

 

Overvej justering

​Scorer du i dette interval, kan det være et resultat af to ting: 

 

1) Din kreative indsats er gået viralt/over forventning (i så fald, tillykke!) eller 2) Du har ikke været succesfuld i din forventningsafstemmelse til initiativet.

Stadig uklart? Vi kommer med et forklarende eksempel i næste afsnit 👇🏻

 

 

6. Beregn din egen ROC

 

Hver virksomhed er unik og besidder individuelle mål og værdier. Derfor er det vigtigt at finde de KPI'er, der giver bedst mening for dig og din virksomhed.

Nogle virksomheder har fokus på de hårde KPI'er, mens andre har fokus på de bløde KPI'er.

For at definere dine egne KPI'er, er det vigtigt at tage et skridt tilbage og spørge dig selv: "Hvad vil jeg opnå med mine kreative initiativer?"

Hvis du ønsker at øge salget, kan kvantitative KPI'er som stigning i salg og ROI være relevante for dig. Hvis du ønsker at øge brand awareness, kan kvalitative KPI'er som brand awareness og kundeoplevelse være mere relevante for dig.

Kort sagt: Hvert brand skal finde frem til sine egne "bløde" og "hårde" KPI'er, der giver bedst mening for dem og deres mål. Det kræver, at du reflekterer over, hvad der virkelig betyder noget for dig og din virksomhed.

 

7. Eksempel på ROC beregning

 

For at give dig en bedre forståelse af, hvordan en simpel ROC-udregning kunne se ud, har vi opstillet et eksempel med den fiktive virksomhed "Prestige World Wide" (Skud ud, hvis du genkender referencen 😉)

MM_RETURN ON CREATIVITY_formel1

 

 

Forklaring: Prestige WorldWide er en virksomhed i underholdningsindustrien. De kæmper med at sælge billetter og være relevante for deres målgruppe i et branding perspektiv på social. De ønsker derfor at arbejde med følgende kvantitative og kvalitative KPI'er: 

  • Konverteringer: Ved billetkøb på deres hjemmeside.

  • Brand awareness: Ved penetration med kampagne budskaber hos målgruppen målt i en brand analyse.

  • Kreativ kvalitet: Målt i fokusgruppe og omregnet fra relevant tilfredsheds procent til decimal tal.

  • Ideudvikling: Set som antal kreative og innovative koncepter udviklet.


Prestige WorldWide ønsker at konvertere 10.000 leads til deres hjemmeside. Penetrere en målgruppe på 248.000 mennesker. En 80% god brugeroplevelse af deres indhold. Få udviklet 5 innovative formater.

 

Efter afsluttet forløb er resultaterne som følger:

 
  • 8600 konverteringer ud af de ønskede 10.000.

  • 188.000 målgruppe visninger ud af 248.000.

  • 0,7 (70%) kreativ tilfredsheds ud af det ønskede på 0,8.

  • 4 ud af 5 innovative formater udviklet.

Deres ROC på dette forløb er derfor 0,79 jf. ovenstående udregning, hvilket giver dem vurderingen "god".

Med denne metode kan en virksomhed både tracke et projekt og nemmere gå i dybden på de enkelte elementer af deres ligning og hvorfor den har (eller ikke har) performet.   

Det synes vi, er en værdi, som du kan tage og føle på.

 

8. Takeaways


  • ROC (Return on Creativity) er et framework til at måle effekten af dine kreative initiativer og bygge bro mellem kreativitet og forretningsstrategi.

  • Det er vigtigt at måle korrekt - ellers kan den slå kreativiteten ihjel.

  • KPI'er (Key Performance Indicators) er vigtige målinger til at vurdere succesen af dine kreative strategier og bestræbelser.

  • Kvantitative KPI'er er målbare og giver dig en klar indikation af, hvordan dine kreative strategier påvirker din virksomheds resultater. Eksempler kan være engagement, ROI og omsætning.

  • Kvalitative KPI'er er subjektive og kan være med til at give et billede af kreativitetens kvalitet og impact. Eksempler kan være idéudvikling og brand awareness.

Skal vi hjælpe dig med at måle effekten af dine kampagner? Kontakt os

 

Om forfatteren