Organisk vækst er den aktivitet, som du kan gøre på sociale medier uden at gøre brug af betalt annoncering.
Det er i vores optik en oplagt mulighed i mange virksomheder, for at skille sig ud fra mængden.
Derfor har vi udviklet 'Formlen for organisk vækst på sociale medier', der klæder dig på til at gøre det, som mange drømmer om. Nemlig, at bygge en værdifuld tilstedeværelse på sociale medier.
Der findes mange grunde til, at virksomheder/brands ønsker at øge deres tilstedeværelse og indflydelse på sociale medier. Det kan være:
... for at øge bundlinjen (Marketing)
... for at positionere sig stærkere overfor konkurrencen (branding)
... for at sprede budskabet om sager, der ligger deres værdier nært (mærkesager)
... med en destination for øje, som virksomheden ønsker at nå og ser sociale medier som et fartøj til at indfri det med (vision)
... for at tiltrække nyt talent (personale)
… eller en kombination af det hele
Uanset, hvordan du besvarer spørgsmålet "hvorfor er du/I på sociale medier?", så bør det afspejles i dine handlinger og prioriteringer.
Lad os tage et eksempel og gøre det helt klart, hvorfor dette spørgsmål er vigtigt:
Ønsker du eksempelvis at markedsføre dine produkter igennem sociale medier, er du nødt til at være kritisk omkring ting som:
Dit kendskab til din målgruppe
Dit kendskab til dit produkts USP'er (unique selling point)
Dit kendskab til dine valgte platforme og deres formater
Dit kendskab til trends inden- og udenfor din niche
Dit kendskab til kreativt indhold
Dit kendskab til at fange og fastholde opmærksomhed
Din evne til at holde et åbent sind og konstant søge at blive klogere på ovenstående
Selvom svaret på spørgsmålet kan have et simpelt, overfladisk svar (såsom "at markedsføre vores produkter"), bør det stikke langt dybere, hvis du ønsker at vækste på sociale medier.
Spørg dig selv, hvad skal der til, for at opnå det du ønsker. Og vær kritisk.
Uden klare og veldefinerede mål, kommer du aldrig til at måle nogen form for vækst.
Er du i tvivl omkring hvad "vækst" på sociale medier er eller hvordan du skal bruge formlen, kan du læse vores opklarende afsnit her.
Hvis ikke, så lad os hoppe ud i formlen og dens variabler.
Her er den (ta-da)!
Formlen er skabt for at skabe klarhed og overblik for os i Mighty Monday og vores kunder. Med formlen kan vi nemmere opdele vores bestræbelser på at hjælpe vores kunder med et have en reel og meningsfuld impact på deres sociale medier.
Forhåbentlig kan den gøre det samme for dig.
I de kommende afsnit vil vi forsøge at give dig så meget viden som muligt. Viden som igen og igen har hjulpet os i vores arbejde. Noget er meget konkret og noget vil måske være en smule mere 'abstrakt'.
Det er ikke, fordi vi ønsker at holde "kortene tæt til kroppen", men nogen ting kan bare ikke forklares i en kort artikel om et emne som organisk vækst på sociale medier.
Første variabel i formlen er 'Kreativitet'. Og med god grund.
Hos Mighty Monday ser vi nemlig kreativitet, som den mest sigende faktor - en virksomheds mulighed for at adskille sig fra konkurrenterne.
"På sociale medier handler vi med én valuta, og det er opmærksomhed."
Kreativitet er dog et begreb med mange facetter. Men når vi taler om det i forbindelse med organisk vækst på sociale medier, synes vi særligt, at du bør fokusere på disse 3 ting:
1. Unikhed: På sociale medier handler vi med én valuta: opmærksomhed.
Så spørg dig selv, hvordan skiller jeg mig ud og hvordan kan jeg skabe opmærksomhed omkring det igennem mit indhold?
2. Mærkesag: Mærkesager er en stor del af dét, der giver os lyst til at følge brands på sociale medier.
Så spørg dig selv, hvilke mærkesager repræsenterer jeg igennem mit brand og hvordan formidler jeg det kreativt med indhold?
3. Flow: Når du har fundet svar på din unikhed og din(e) mærkesag(er), skal du sætte din kreativitet på arbejde. Det kan selvfølgelig gøres på et utal af måder, med alt fra brainstorms og lignende kreative sessioner til en mere konkret konceptudvikling og eventuel storyboarding - og sidst: en reel produktion.
Her kan Flow være et godt begreb at kende. Et begreb, som først blev brugt i psykologien, men som senere hen har vundet stort indtog i kreative praksisser.
Flow defineres som "En tilstand hvor du glemmer alt andet, end dét du er i gang med". Yderst brugbart, når du forsøger at være kreativ.
Uden at blive for uddybende omkring flow, kan du med fordel gøre disse 4 ting, for at komme ind i en Flow-tilstand:
Sæt nogle klare mål for din produktion
Fjern forstyrrelser
Gør det udfordrende (ikke for svært, ikke for nemt)
Lav noget, du nyder eller inspirerer dig
Hvordan du arbejder med din kreativitet og omdanner den til indhold (eller anden form for kommunikation) er altså én af de afgørende faktorer for det, vi i formlen betegner som din Social Impact.
Takeaways
Ligeså afgørende som kreativitet kan være - ligeså lidt kan det være værd, hvis ikke du kan genskabe det igen og igen.
"Sociale medier er, i sin essens, en opbygning af virtuelle relationer."
Det er her 'Frekvens' kommer ind i billedet. Når det kommer til organisk vækst på sociale medier, foretrækker vi at opdele frekvens-begrebet i 3 kategorier:
1. Kvalitet vs Kvantitet: Det første, du bør forsøge at skabe balance i, er forholdet mellem kvaliteten og mængden af indhold, som du kan producere.
Ideelt set vil du gerne fylde så meget af dig selv som brand og din kreativitet ned i hvert eneste stykke indhold - så længe det ikke hæmmer dig i at udkomme kontinuerligt. Så kan dit community nemlig regne med, hvornår de hører fra dig igen.
2. Konsekventhed: Sociale medier er, i sin essens, en opbygning af virtuelle relationer. Og på samme måde som vores virkelige relationer, skal de plejes for at blive stærkere.
Den bedste måde at gøre det på er ved at være frekvent og tilstede overfor dem, du bygger en relation til.
3. Timing: Sidst, så er det ikke nok kun at kommunikere konsekvent med dem, du ønsker at bygge en relation til.
Det kræver også, at du taler til dem på det rette tidspunkt.
Den rigtige timing gør en kæmpe forskel i, hvordan dit indhold bliver modtaget og interageret med. Det forstærkes, hvis det deles i den rette (tidslige) kontekst.
Takeaways
Det at vælge den rette platform til at formidle dit budskab, kan virke som en simpel beslutning. Men det er i virkeligheden noget, vi hyppigt bliver spurgt om hos Mighty Monday.
Og med god grund. For når du vælger en platform, bør du se det som en investering.
Vi kan ikke være ligeligt tilstede alle steder. Så at vælge den rette platform(e), er bestemt værd at sætte sig ind i.
Først og fremmest handler det om indsigt. Spørg dig selv:
Hvad er præmissen for platformen?
Hvordan adskiller den sig fra andre?
Hvor er min målgruppe?
Når du kan svare på det (både kvalitativt og kvantitativt), anbefaler vi én af disse to strategier:
1. Vær alle steder på én gang
2. Mestr én platform og bevæg dig videre til den næste
De to strategier har begge fordele og ulemper. Men hvilken strategi, der er den rigtige for dig, afgøres af de to forgående variabler i formlen Kreativitet og Frekvens.
Uanset om du vælger at gå én af de to ovenstående strategier eller en ganske tredje, er du nu nået til test-fasen.
Test, test, test...
Og så, evaluér.
I den fase er det vigtigt, at du har lidt "is i maven" og ikke lader dig styre af ting som engagement og følgertal. Du er der for at blive klogere på platformen.
Altså, hvordan den kan hjælpe dig med at indfri dit overordnede mål.
Takeaways
Valg af platform er ikke ligegyldigt. Find den/dem som bedst imødekommer, hvad du gerne vil opnå og hvor din målgruppe befinder sig.
Forstå platformens præmisser, inden du går i gang med at skabe indhold.
Vælg en platformsstrategi, så du kan arbejde systematisk i stedet for sporadisk.
Har du sagt platform, kommer du heller ikke uden om at forholde dig til formater.
Ordet "format" bruges lidt i flæng, men for Mighty Monday kan det inddeles i 2 kategorier:
Teknisk format: Størrelsesforholdet for dit indhold eks. 16:9 (horisontal) eller 1:1 (kvadratisk)
Kreativt format: En opbygning/opskrift for et stykke indhold
Det tekniske format kender de fleste, da det efterhånden er en fast del af jargonen i marketingsafdelingen. Det er relevant, når vi taler om, hvor og hvordan indhold skal leve.
Det kreative format er dog langt mindre udbredt, hvilket i Mighty Mondays øjne er en skam, da det kan være nøglen til at åbne op for din organiske vækst på sociale medier.
Det er mange måder at "bygge" et kreativt format på, men uanset, hvordan du gør det, er det en effektiv måde at sikre sig 3 ting:
Din strategi er "bagt" ind i dine kreativer
Du kender opbygningen på dét, der virker for dig
Og dermed kan du genskabe det igen og igen
For at forstå det kreative format, kan det inddeles i følgende segmenter:
- Hook: Fang modtagerens opmærksomhed
- Emne: Fortæl din modtager, hvad dit budskab handler om
- Relevans: Fortæl modtageren, hvorfor det er relevant
- Info: Giv nøgle-information så modtageren kan beslutte sig for om det er noget for dem
- CTA: Fortæl modtageren, hvor de kan lære/se/høre mere
Ovenstående er altså byggeklodser, der kan bruges igen og igen til at skabe nyt indhold. De kan sagtens tweakes og revideres, så de klarer sig endnu bedre næste gang.
Takeaways
Der skelnes mellem tekniske og kreative formater
Kreative formater kan hjælpe dig med at flette din strategi ind i dit indhold
Kreative formater kan hjælpe dig med at forstå, hvad godt indhold er bygget op af for lige netop dig
Det første vi altid nævner omkring værdi på sociale meder er dette: Mennesker følger mennesker.
Vi følger andre mennesker (og brands) for deres historier, perspektiver og råd.
Mennesker kan godt være brands. Og brands er oftest gjort op af mennesker.
Men det kan være svært at være 'menneskelig' som brand.
"Mennesker følger mennekser"
Derfor er det godt at huske på, at der er 3 overordnede måder, hvorpå vi kan bringe andre værdi gennem vores indhold på sociale medier:
Vi kan underholde
Vi kan inspirere
Vi kan informere
Hvordan du og dit brand gør det bedst, kan vi ikke fortælle dig i denne artikel.
Men vi kan fortælle dig, at vejen til at finde ud af det kan starte i ét ud af to steder:
Hos dig: Hvem er du? Hvad tror du på? Hvad kan du tilbyde andre? Hvilke muligheder har du?
Hos dem: Hvem er de? Hvad udfordrer dem? Hvad ønsker de sig?
Det handler om at finde det sweetspot, hvor du og din ekspertise, krydser med din målgruppes interesser og ønsker.
Uanset, hvor værdien kommer fra, må du aldrig stoppe med at spørge: Hvordan skaber mit indhold værdi til andre end mig selv?
Takeaways
Der findes 3 måder, vi kan skabe værdi på: 1) Underholdning, 2) Inspiration og 3) Information.
Find ud af, hvilken værdi, du kan bidrage med ved at se nærmere på dig selv og/eller din målgruppe.
Sidste og sjette variabel i formlen er fællesskab. Og her er det vigtigt at pointere, at fællesskab er ikke lig med følgertal (!)
Når det er sagt.. så lad os dykke ned i, hvad der egentlig ligger til grunde for begrebet i konteksten af organisk vækst på sociale medier.
Hos Mighty Monday defineres fælleskab som en fælleshed i formål og forståelse, med en regelmæssig kontakt.
"Fællesskab er ikke lig med følgertal (!)"
Vi har tidligere nævnt, at opmærksomhed er 'valutaen' på sociale medier. Hvis det er tilfældet, er fællesskab ren og skær 'magt'.
Og her siger Peter Parkers onkel, Ben, det allerbedst: "With great power, comes great responsibility."
Dem, der vælger at følge dig... altså virkelig følge dig... (ikke bare dem, der har trykket på følg-knappen) ...er et udtryk for en gruppes loyalitet til dig, dit brand og dine værdier.
De har flettet dig og dit indhold i deres hverdag - og gjort dig til en del af deres identitet.
Uanset, hvordan du vender og drejer det, er fællesskabet, du kan samle omkring dig og dit brand, den multiplerende faktor for din organiske vækst.
Fælleskabet opstår i dit kommentarspor og din DM, men også uden for sociale medier og dit eget 'univers'.
Så, hvis du gerne vil bygge et verdensklasse fællesskab på sociale medier, anbefaler vi, at du er:
Tilstede
Menneskelig
Autentisk
Kan du være de tre ting for din målgruppe, så skal du nok vokse - sammen med det fællesskab, du unægteligt vil bygge 🌱
Takeaways
Fællesskab er ikke lig med følgertal
Opmærksomhed er 'valutaen' på sociale medier
Fællesskab er magt - og med magt følger der et ansvar.
Byg dit fællesskab ved at være:
Tilstede
Menneskelig
Autentisk
Det korte svar til det spørgsmål er... lige akkurat, hvad du definerer det til at være.
Når det så er sagt, mener vi hos Mighty Monday, at der findes en række overordnede kategorier, du med fordel kan arbejde og definerer din organiske vækst under - og det var faktisk sådan idéen til formlen startede.
Hos Mighty Monday arbejder vi med en række virksomheder, der alle har et budskab, de vil have kommunikeret igennem sociale medier.
Og fordi Mighty Monday er strategiske af natur, har vi en umådelig træng til at sætte ting i system.
Især i forbindelse med "organisk kommunikation", da det historisk set altid har haft svært ved at argumenterer for sig selv overfor "betalt kommunikation".
Måske sammenlignelig med den klassiske "branding vs. marketing"-strid.
Men som de fleste ved... Bare fordi, vi ikke har en metode til at måle noget på, betyder det ikke at 1) det ikke findes og at 2) vi ikke kan definere vores egen måde at måle det på.
Formlen for organisk vækst består af seks variabler, der tilsammen udgør et facit, som du definerer.
Selvom det måske ikke er meget, du husker fra dine matematiktimer i gymnasiet (eller gør du???) så husker du måske lidt om ligninger.
Hvis ikke du kender dine variabler, men du kender facit på ligningen, de udgør, så kan du regne baglæns - så længe du husker at gøre det samme på begge sider af lighedstegnet.
Det betyder, at hvis du gerne vil have en høj "social impact", er du nødt til at lægge den nødvendige tid og mængde af ressourcer, på de områder, der er mest sandsynlige for at give dig det resultat, du søger.
Så, for at svare på sidste del af spørgsmålet i overskriften, skal du bruge formlen som en guide og et kort, der kan hjælpe dig med at definerer, hvad "vækst" er for lige netop dig.
Når du har fundet det, er det "blot" et spørgsmål om at følge din formel og rette til undervejs, så den tager højde for det evigt foranderlige marked, der er "menneskers opmærksomhed".