MIGHTY SPACE

Yandex-lækagen: Et unikt indblik eller større forvirring?

Skrevet af André Vestergaard | 26-06-2023 08:11:01

Gaveregn eller brand i SEO-land?  

Et ordsprog siger, at julen varer lige til påske. Måske er det tilfældet i 2023. Der er i hvert fald blevet sat ild til SEO-debatten over de seneste uger. Debatten er rødglødende, efter store mængder data er blevet lækket fra den store techvirksomhed Yandex. Det er særlig interessant, da en del af informationerne afsløre hele 1922 af søgemaskinens ranking factors. På LinkedIn og blogs deles vandene om, hvordan de lækkede informationer kan bruges i forhold til SEO eller ej - og hvorvidt det overhovedet kan bruges. Gaveregn eller ej, så rejser sagen en tonvis af spørgsmål, men knap så mange entydige svar. 

Yandex: Ruslands svar på Google 

Det er de færreste, som ikke kender søgemaskinen Google. Gennem tiden er den blevet en nær ven for de fleste, hvor man i løbet af et splitsekund og med blot få klik kan finde svar på alt mellem himmel og jord. Trods Google er den mest anvendte søgemaskine, er den langt fra den eneste. Måske kender du også Bing? Eller Yahoo? 

I Rusland er den mest anvendte søgemaskine Yandex, som faktisk indtager fjerdepladsen over de mest anvendte søgemaskiner på verdensplan. Man kan helt overordnet sige, at Yandex er Ruslands svar på Google. 

 

Største lækningssag i techbranchen  

2023 blev skudt igang med raketfart for Yandex. I slutningen af årets første måned blev techvirksomheden udsat for, hvad der kendetegnes som et af de største lækningssager i en moderne techvirksomhed. SEO-eksperter klapper i deres små hænder over at få indsigt, mens de store tech-virksomheder ryster i bukserne over, hvordan dette kunne ske. 

Har man til hverdag sine fingre nede i marketing-fadet, så er denne sag ekstra særlig, da den har givet offentligheden et indblik i noget, som vi alle tidligere har brugt mange timer på at gætte os frem til: nemlig ranking factors hos techvirksomheders søgemaskiner. I denne sag blev der lækket 1922 af Yandex’ ranking factors, hvilket er enormt meget data, som pludselig er offentlig tilgængeligt. 

Hvorfor har det overhovedet nogen betydning for os i Danmark? 

I Danmark udgør Google knap 94% af markedet, mens Bing kommer langt efter med en markedsandel på lidt over 4%. I Danmark udgør Yandex kun sølle 0.11% af markedet. Så hvorfor skal vi overhovedet bekymre os om, at en virksomhed har fået lækket deres oplysninger?
Det er lige netop pointen. Google er ikke Yandex, og man kan derfor ikke sammenligne dem 1:1, men vi kan få et unikt indblik i, hvordan det foregår i maskinrummet hos disse virksomheder - især hvis man til daglig arbejder med SEO. De lækkede oplysninger giver os ikke en direkte opskrift på, hvordan man knækker SEO-koden, men derimod et generelt indblik i, hvor vi skal lægge vores fokus i fremtiden. Selvom oplysningerne skal behandles med omhu, har Yandex og Google nogle centrale lighedspunkter, hvilket netop gør, at SEO-eksperter i øjeblikket fokusere nøje på, hvilke faktorer der påvirker rangeringen af indhold.

Indsigt i faktorer, som påvirker søgeresultater: Fra velkendte til hemmelige

Når det kommer til rangering af indhold i Yandex, er nogle af faktorerne (heldigvis) i forvejen velkendte blandt de, som til daglig arbejder med optimering af søgemaskiner. Nogle af de knap så overraskende afsløringer i forhold til rangering er heriblandt ranking factors som relevans af indholdet samt interne og eksterne links. Datalækningen bekræfter vigtigheden af brugeradfærdsmetrikker, såsom andelen af klik på det organiske resultat, og antallet af retunerende brugere til søgeoversigten. Der er dog mange andre faktorer, der har indflydelse på kvaliteten af indgående links (også kaldet backlinks), herunder pagerank på den linkende side, trafikken på denne, alderen på domænet på det linkede site og relevans for det, der linkes til, både semantisk og topisk. 

Selvom det er brugbart, skal der stadig skelnes kraftigt mellem Google og Yandex. Det er en hårfin balance mellem at anvende informationerne til at skabe gode resultater og forholde sig kritisk til de informationer, man støver op på nettet.  

SEO i fremtiden: Hvad kan vi forvente? 

Der er få ting, vi kan sige med sikkerhed på nuværende tidspunkt. Vi er stadig i de tidlige dage af sagen, og der afventes mere analyse. Men umiddelbart tyder noget på, at vi i den kommende tid vil få et større indblik i, hvordan søgemaskiner generelt fungerer, og få flere konkrete værktøjer. Med andre ord bliver 2023 enormt spændende, og muligvis varer julen til længere end påske. Én ting er sikkert, og det er, at intet er sikkert i SEO-land. 

Fem facts om Yandex:
  • Yandex blev stiftet i 1997 af Arkady Volozh, Arkady Borkovsky og Ilya Segalovich.
  • Navnet “Yandex” er sammensat kombination af sætningen “Yet another indexer”.
  • Rusland er det eneste land i verden, som anvender Yandex mere end Google. Yandex har 54,37% af markedsandelen i Rusland, mens Google følger tæt trop med på 43,54%.
  • 2017 indgik Yandex et samarbejde med Uber, og oprettede Yandex.Taxi.
    Et stort samarbejde, hvor Uber investerede hele 225 millioner amerikanske dollars.

Rangeringsfaktorer - en guide til at forstå termerne

  • PageRank: et velkendt algoritme, som af søgeoptimeringsmaskiner som fx Google til at rangere hjemmesider i deres søgeresultatssider (SERP’er).

  • TF-IDF er en forkortelse for “Term Frequency-Inverse Document Frequency”. Overordnet bruges algoritmen til at vurdere relevansen af et dokument i forhold til en specifik søgeforespørgsel.

  • Meta-keywords er søgeord eller fraser, som specifikt er angivet på en websides HTML-kode for at fodre søgemaskinen om, hvad siden omhandler. 

  • YMYL står for “Your Money or Your Life” og bruges af søgemaskiner til at beskrive websider, der påvirker brugernes økonomiske velbefindende, sikkerhed eller velvære. Oftest indenfor medicinske, juriske eller finansielle emner.

  • ICS betyder “Page Quality Rating Score”. Søgemaskinerne anvender denne ranking til at vurdere relevansen og værdien af en given webside for brugerne. Jo højere ICS-scoren er, jo bedre vil websiden typisk rangere i SERP’en.

  • High Quality Sites betyder at links fra højt anderkendte sites har en effekt på en sides rangeringen. Netop af denne grund er det vigtigt at man opbygger sin website ud fra kvalitetslink for at forbedre sin søgeresultatsrangering.

  • JavaScript kan endnu ikke indekseres eller scannes af Yandex. Dette vil have en effekt, hvis det er Yandex man arbejder med som søgemaskine. Der gælder andre regler, hvis man arbejder i fx Google.

  • Serverfejl og excessive 4xx-fejl kan påvirke rangeringen, hvilket betyder at hvis en given website oplever mange af disse fejl, vil det med høj sandsynlighed medfører dårlige rangeringer, da søgemaskinen vil opfatte siden som utroværdig og irrelevant. 
  • Timing betragtes som en rangfaktor. Søgemaskiner vil altså tage hensyn til tidspunktet for dagen, når de afgører hvordan en webside skal rangerer. Dette skyldes med stor sandsynlighed at der tages højde for brugsmønstre og søgeadfærd, og dette ændres jo i løbet af en dag.