Der findes mange gode måder at bygge et publikum på TikTok. Én af de mest brugte er dog at følge populære trends. Ofte, når en større profil laver en video, der går viralt, bliver det en trend. Den trend kan du hoppe på med dit brand, og vokse sammen med succesen bag trenden.
Du kan spotte en trend, ved at tage et kig på hashtagget, der er brugt. Det kunne f.eks. være #27videochallenge, hvor brugere lader TikTok synce 27 af deres videoer til et stykke musik og laver det til én samlet video.
Er du og dit brand repræsenteret i flere lande, så vær opmærksom på, at trends popularitet kan variere fra region til region.
Indhold og trends på TikTok ændrer sig dagligt på platformen. Derfor er det afgørende, at du deler så meget du kan, for at holde dig relevant.
Afhængigt af, hvilken type indhold, du skaber, anbefales det, at du poster 2-3 gange om dagen for at skabe solid organisk vækst.
Når det så er sagt, så kan vækst sagtens forekomme ved en lavere frekvens. Men det er en vigtig pointe at understrege, for det er blandt andet her, TikTok adskiller sig fra mange andre platforme.
Har du lyst til at dykke længere ned i emnet, kan du med fordel læse The Influener Markting Hubs analyse af over 100.000 stykker indhold på TikTok. De konkluderer, hvilke tidspunkter på dagen, der er bedst at poste på i forhold til engagement.
Vidste du, at 1,2 milliarder
...er antallet af brugere, som hver måned logger ind på TikTok-appen på verdensplan. Der findes ingen eksakte tal specifikt for Danmark i øjeblikket, men antallet af danske brugere estimeres at være steget markant i det forgangne år.
Mange blive ofte så forblændede af potentialet for at "gå viralt" på TikTok, at de glemmer det fundamentale - vær konsekvent. Det lyder måske indlysende, men netop fordi, formatet på TikTok afhænger så meget af din kreativitet, kan det være svært at være konsekvent (og nytænkende) i dit indhold.
Så, hvis du vil skabe indhold, der genererer flere øjne og følgere til din kanal, så husk at afsætte en fornuftig mængde tid til at skabe godt, kreativt indhold, der gør netop dét.
Folk på TikTok vil kun følge dig, hvis de vurderer, at du har noget at tilbyde dem. Prøv derfor at tænke dit indhold i serier - og bliv ved med at teste, indtil du finder noget, der resonerer hos din målgruppe.
Et godt råd hertil vil være at have fokus på at gøre de første 4-6 sekunder vanvittigt interessante og dernæst tænke over, hvilket "pay-off" eller "cliffhanger" videoen skal lede til.
Vidste du, at TikTok > Netflix
I en 2021 undersøgelse (2021, Statista, Wallstreet Journal) fremgik det, at der blev set 22,6 milliarder minutters video på TikTok sammenlignet med 9,6 milliarder sete minutter på Netflix. Et tankevækkende tal, som kun kan formodes at være større i dag.
En stor, og til tider undervurderet, del af TikToks algoritme består af brugernes mulighed for at bruge musik/lyde under deres videoer. Der findes endda små artister, der har skabt en musikkarriere gennem TikTok.
En af de artister er Masked Wolf, som har over 20 millioner videovisninger, hvor hans sang "Astronaut In The Ocean" er blevet brugt. Derudover har den også toppet Billboard Hot 100 listen i flere uger i streg.
Det kan altså positivt påvirke, hvordan dit indhold klarer sig, hvis du bruger nogle af de populære sange. Så længe du husker, at en god sang ikke kan redde en "dårlig" video ;-)
Du kan også skabe dine egne lyde og hvis det bliver "samlet op" af algoritmen og folk kan lide det, er der en chance for, at det vil gå viralt og skabe opmærksomhed omkring dig.
TikTok er derfor ikke kun et godt sted vokse for kreatører og brands. Det er også en solid platform for artister, som vil have sin musik frem i verden.
Når du åbner TikTok-appen møder du en startside, der hedder "For You"-siden. Det er hér TikTok præsenterer dig for alle de videoer, som algoritmen vurderer ville være interessante for dig, baseret på, hvad du tidligere har vist interesse for.
Så har du en video, som har potentiale til at gå viralt, vil TikToks algoritme med stor sandsynlighed dele den på andre brugeres "For You"-side.
Kort sagt: Det er her, du gerne vil have, at dine videoer bliver vist.
Algoritmen tager alle ovenstående punkter i betragtning (og flere til), når den vurderer, hvor ihærdigt den skal dele en video. Hvis du mestrer dem alle, har du gode chancer for at øge din organiske vækst på TikTok.
Vidste du, at 95 minutter
... er det daglige gennemsnit per bruger på TikTok. Det svarer til at se filmen "Adams Æbler", hver evig eneste dag. Altså, det er en god film, men alligevel...
Hvis du bruger nok tid på TikTok, vil du støde på de mærkeligste og mest underholdende videoer - nogensinde. Det vil muligvis endda inspirere dig til at spørge: Kan jeg også lave sådan nogle videoer?
Som vi nævnte i begyndelsen, så skal du bestemt forsøge dig med populære trends, hashtag challenges og memes. Og selvfølgelig deltage i fællesskabet på TikTok.
Når det så er sagt, kan vi alle få en følelse af 'cringe', når vi ser vores gamle videoer og tænke "nej, nej, nej! SLET!"
Inden du gør det, vil vi dog komme med en anbefaling: Lad vær!
Det er set utallige gange, at ældre videoer, har vundet ny popularitet på platformen - og dine gamle videoer er desuden en oplagt mulighed for vise, hvor langt du er kommet, siden du startede.
På TikTok handler det nemlig ikke om at være "picture perfect", som det nogle gange kan føles på andre platforme. Her får du point for at være autentisk og i øjenhøjde med dit publikum.
Tænk en ekstra gang over det, inden du bare sletter dine gamle, pinlige videoer. (De kan forresten også gøres private, hvis de absolut skal skjules fra din profil).
Når du har skabt en TikTok video, lagt den ud på platformen og gerne vil bruge den et andet sted (Instagram Reels eller YouTube Shorts) skal du være opmærksom på vandmærket, TikTok sætter på alle videoer, downloadet fra appen.
Det ser kedeligt ud. Og du gider nødvendigvis ikke reklamere for din TikTok alle steder.
En måde at komme uden om det på er ved at bruge tjenester som ssstiktok.io. Der findes et hav af muligheder - men vi har brugt denne uden problemer.
Her er to eksempler af samme video. Én med vandmærke og en uden:
Med vandmærke | Uden vandmærke |
|
|
Hvis du fortsat ikke er overbevist om at bevæge dig ind i TikTok, vil det måske hjælpe dig at vide, at videoen vi har brugt i ovenstående eksempel, har en samlet afspilningstid på over 600 timer!
Organisk vækst på TikTok er opnåeligt for alle dem, som formår at mestre én eller flere af ovenstående råd. Hos Mighty Monday rådgiver og producerer vi efter samme principper - og vi hjælper også gerne dig i gang (eller videre) på din TikTok-rejse.
Happy TikTok'ing!