Ved server-side tracking sendes data direkte fra serveren til det analyseværktøj, du bruger (i dette tilfælde vil jeg stærkt anbefale Matomo eller Piwik Pro), i stedet for at skulle igennem brugerens browser. Det betyder, at data er mindre tilbøjelige til at blive blokeret af browserbaserede privatlivsværktøjer som f.eks. ad-blockers, hvilket øger nøjagtigheden af de indsamlede data.
Med server-side tracking får du bedre kontrol over dine data. Du kan nemlig styre, hvilke data der sendes til analyseværktøjet, og hvordan de bliver behandlet. Dette mindsker risikoen for at sende data, der er i strid med EU's databeskyttelsesregler
EN SAMMENLIGNING AF DE TO TRACKING METODER
Både server-side tracking og client-side tracking er metoder til at indsamle data om brugeradfærd, men de opererer på lidt forskellige måder og har da også forskellige konsekvenser for dataprivatlivet.
Client-side tracking er den mest udbredte form for tracking. Her sendes data fra brugerens webbrowser (klienten) til en tredjepartsserver som f.eks. Google Ads eller Google Analytics. Når en bruger besøger en hjemmeside, indlæses sporingskoder (normalt JavaScript-baserede tags) i brugerens browser, som indsamler oplysninger om brugerens interaktion med siden. Disse data sendes derefter til en tredjepartsserver som f.eks. Google Analytics.
Server-side tracking, derimod, flytter dataindsamlingen fra brugerens browser til serveren. Når en bruger interagerer med en hjemmeside, sendes dataene først til serveren, hvorefter de sendes videre til den tredjepartstjeneste. Denne tilgang kan forbedre nøjagtigheden af de indsamlede data, da den er mindre sårbar over for begrænsninger som ad blockers eller strenge browserindstillinger. Derudover kan det reducere mængden af JavaScript, der skal køres i brugerens browser, hvilket kan forbedre indlæsningstiden for siden.
HVAD ADSKILLER DE TO METODER?
Der er væsentlige forskelle mellem client-side tracking og server-side tracking. Her er en oversigt over forskellene mellem de to metoder:
MERE PÅLIDEIGT OG OMFATTENDE DATASÆT
Når du implementerer server-side tracking, muliggør det etablering af flere forbindelser via API'er og yderligere berigelse af dine data.
Dette kan give dig en mere dybdegående forståelse af dine kunders adfærd og præferencer. Denne ekstra databerigelse bliver en integreret del af din marketingaktivering, hvilket skaber et robust fundament for din betalte annoncering og andre marketingaktiviteter.
Konsekvensen af at implementere server-side tracking er en markant forbedring i mængde og kvalitet af tilgængelige data.
Dette fører til mere præcise og fokuserede marketingkampagner, da dine beslutninger vil være baseret på mere pålidelige og omfattende data.
OPSÆT SERVER-SIDE TRACKING VIA GOOGLE TAG MANAGER (ssGTM)
For at implementere server-side tracking anbefaler vi at bruge Google Tag Manager Server-side Tagging (ssGTM) og værktøjet Stape.io.
Stape er et tredjeparts værktøj, der i forbindelse med den officielle udmelding omkring Google Analytics og datahåndtering, har etableret et europæisk selskab i Estland. På denne måde sikrer de, at både server og datahåndtering foregår inden for EU's grænser.
Dette gør det muligt for os at implementere server-side tracking med pseudo-anonymisering og reverse proxy.
Dette sikrer, at data, der hentes fra hjemmesiden, anonymiseres før den videregives til vores analyseværktøj.
Er du interesseret i at høre mere om Server-side tracking, er du velkommen til at kontakte os.