Ved at analysere tendenser, adfærd, ligheder og mønstre blandt din målgruppe, kan du skabe en marketing- og salgsstrategi, der er centreret om deres mål, daglige udfordringer og 'smertepunkter'. Ved at skabe kundeorienterede marketingkampagner og indhold, viser du din målgruppe, at du forstår deres forretningsudfordringer og problemer intimt, hvilket motiverer dem til at engagere sig yderligere med din virksomhed.
ICPs er centrale i enhver marketingstrategi og gennemsyrer alle dele af inbound-processen. Hvis du ikke kan engagere med dine potentielle kunder på en relevant og kontekstuel måde, vil du miste deres tillid og interesse. Når du først har mistet nogens tillid og interesse, er det svært at genvinde den. (Du kan ikke få en anden chance for at lave et godt førstehåndsindtryk!)
Og det er netop derfor, ICP'er er vigtige.. 😊
ICP'er giver dig mulighed for at fokusere på dine prospects udfordringer og smertepunkter og giver dig en detaljeret og præcis strøm af marketingkraft til at ramme de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt, med det rigtige indhold. Det lyder jo meget godt, ikke?
Men mere end noget andet, informerer ICP'er dig om, hvad din virksomhed skal gøre for at hjælpe potentielle kunder 💡
Uden ICP'er ville vi ikke vide, hvilket indhold vi skulle skabe, hvilket materiale vi skulle dele, hvordan vi skulle rette vores marketingindsats, eller hvor vi kunne forbedre vores tilstedeværelse. De er konteksten for narrativet, rammen, der huser vores indsats. De er kompasset, der bestemmer retningen af vores rejse og hvor vi skal hen.
Husk, formålet med at konstruere ICP'er er, så du ved nøjagtigt, hvem du vil tiltrække, hvem du ønsker at glæde med dit forbløffende gode indhold og indsigt og, til sidst, få med om bord i din virksomhed.
Desuden hjælper klare ICP'er dig med at segmentere dit publikum og kontakter – hvilket giver dig mulighed for at levere præcist målrettet kommunikation. I en tid med informations-overflod vil du gerne være specifik og detaljeorienteret. Jo mere personaliseret og præcis du kan være med din markedsføring og dit indhold, jo lettere er det at bryde igennem informationsmængden online og engagere sig med din ønskede målgruppe 🎯
At udarbejde en ICP kræver tid, tålmodighed, strategi og et nysgerrigt sind. For at opbygge det teoretiske framework, som er din 'ideelle' kundeprofil, er du nødt til at stille dig selv og din virksomhed spørgsmål om, hvem der ville være interesseret i det, du har at tilbyde.
Du skal være metodisk og grundig i din spørgsmålsstilling og analyse, da det niveau af detaljer du har, jo flere variabler kan du vurdere og udvikle løsninger til.
Du undrer dig nok over hvilke slags spørgsmål og analyse du skal lave, ikke? Intet problem, vi i MIGHTY MONDAY kan hjælpe.
(HubSpot kan faktisk også hjælpe – de har et fantastisk værktøj kaldet MakeMyPersona, som du kan finde nyttigt - link her )
Hvilke spørgsmål, bør du stille, når du skal fastlægge din ICP?
For at få en mere helhedsorienteret forståelse af din ICP, kan du overveje:
Det er vigtigt at inddrage forskellige medlemmer af dit team, når du skaber disse ICP'er. Overvej, hvem du vil inkludere i denne proces og hvem der kan tilføre værdi 😊