AI er på rekord tid blevet en integreret del af vores hverdag og påvirker allerede mange områder af vores liv - og det kreative arbejde er ingen undtagelse. LIONS seneste "State of Creativity"-rapport viser, at der er en stigende tendens blandt marketing- og kreative teams, til at udnytte AI-teknologi i deres arbejde.
Ved at bruge AI som et værktøj i det kreative arbejde, kan du frigive mere tid og flere ressourcer til at fokusere på den menneskelige indsats. AI kan bl.a. hjælpe dig med at generere ideer, give bud på farvepaletter, skrive udkast til artikler, skitsere storyboards og meget, meget mere, som frigiver mere tid til dig, til at fokusere på det kreative.
AI er hverken "ven" eller "fjende", men et værktøj, som, hvis brugt rigtigt, vil skille fårene fra bukkene blandt brands i 2023.
Som vi har set det igen og igen, i tider med høj inflation og øgede leveomkostninger, vender virksomheder deres fokus mod mere kort-sigtede aktiveringer, for at øge deres bundlinje. Her tror vi dog, at den afgørende forskel ligger i, hvorvidt disse virksomheder formår at indtænke deres brandudvikling i disse kort-sigtede aktiviteter.
I stedet for at tænke det som enten/eller (altså, enten sælger vi, eller så bygger vi brand), så prøv at tænke på den langsigtede strategi, når du udvikler kortsigtede kampagner. Ved at have en klar vision for, hvordan dine kortsigtede kampagner vil bidrage til den samlede brandudvikling, kan du skabe mere effektive og sammenhængende kampagner- det sikrer dig en plads i solen, på den anden side af recessionen.
Vi har før skrevet om kreatør økonomien på denne blog (læs bl.a. "Alle er kreatører: hvorfor brands skal tænke anderledes i 2023" og det vil vi formentlig nok blive ved med noget tid endnu. Vi mener, at dét vi ser i dag, er startskuddet på en økonomi baseret på menneskers opmærksomhed og dem der formår at skabe/kreere indhold der fanger denne, vil være dem der sætter dagsordnen.
Lød den en smule dystopisk, så beklager vi, det var ikke meningen, for med en ny økonomi kommer der også en lang række af nye muligheder - for individer, såvel som virksomheder!
Den tredje trend er derfor, at virksomheder vil begynde at agere som kreatører og samtidigt opbygge dybere samarbejder med resten af kreatør-samfundet. Som kreativ person kan det være svært at arbejde alene, og et samarbejde med andre kreative personer (hvad end det er kollegaer fra andre afdelinger, influencere eller bureauer) kan føre til nye ideer og en mere dynamisk arbejdsproces. Ved at tage dig tid til at opbygge og pleje relationer med andre kreatører kan du udvide dit netværk og forbedre din kreative indsats.
Den sidste trend, som vi mener alle virksomheder skal hoppe med på i 2023 er at skabe struktur omkring deres kreative arbejde. For hvis kreativitet er den spåede x-faktor blandt brands i fremtiden, hvordan kan vi så skabe en proces og kultur for kreativitet? Her er tre råd fra mig, som du kan tage med dig:
At skabe det rette miljø for kreativitet begynder allerede i din kontorindretning. Tænk i "zoner" og inddel dit arbejdsrum, så det inspirerer dit team. Måske er der steder hvor alle deler idéer og andre steder, hvor individet kan fordybe sig eller hvile hjernen - det er trods alt den "muskel" vi bruger, når vi skal være kreative.
Efter det fysiske miljø er på plads, så tænk også over, hvordan du strukturerer dine kreative møder. Hvornår i processen skal der gøres plads til løse rammer og hvornår er det tid til at sætte en fast agenda? Hvordan briefer du dit team, så de er klædt ordentlig på til opgaven? Hvornår tager du teamet "ud" og giver dem ny inspiration, såsom team-aktiviteter, foredrag, workshops m.m.?
Hvis du ønsker at skabe en kultur for kreativitet (og innovation), så er du nødt til at skabe en virksomhed, hvor det er den bedste idé der vinder frem, uanset hvor (eller hvem) den kommer fra.
Det kan være lettere sagt end gjort, men et godt sted at starte er ved at gå forrest, lytte til dit team og dit community og give dem plads til at dele deres idéer og muligvis endda også give dem incitamenter til at gøre det.
En effektiv måde at bygge en kultur for kreativitet på, er ved at skabe det vi kalder en "yes, and"-metoden; i stedet for at afvise ideer, som umildbart ikke vil løse udfordringen, så er det nu din opgave at bygge videre på dem og forsøge at finde frem til måder hvorpå de kunne fungerer. På den måde skabes der et miljø, hvor idéer bliver udviklet og raffineret, i stedet for at blive skudt ned og glemt.
Vi har slet ikke tal på hvor mange "dårlige" idéer, der er blevet til gode idéer med denne metode. Det er et godt eksempel på, hvordan et simpelt skift i mindset, kan gøre en verden til forskel.
Følger du disse fire trends, vil du uden tvivl opnå et kreativt forspring, som vil skille dig fra dine konkurrenter i 2023. For at opsummere:
Så byg nogle gode processer for dit kreative arbejde, så du maksimerer udbyttet af din egen og resten af dit teams kreativitet.
Brug værktøjer som AI til at hjælpe dig i de mere manuelle processer eller når du savner inspiration.
Tænk dig selv som en kreatør og rid på bølgen af den optrappende økonomi baseret på opmærksomhed, samtidigt med, at du leder efter nye måder at samarbejde med andre kreatører på (influencere, såvel som virksomheder).
Og til sidst, men ikke mindst, husk din branding, selv i de kort-sigtede aktiveringer, så du ikke står tomhændet på den anden side af recessionen og først dér skal begynde at bygge brand igen.